ODPOWIEDŹ
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 6 LISTOPADA 2013 R.
NA INTERPELACJĘ NR 21 614
POSŁA MIECZYSŁAWA MARCINA ŁUCZAKA
W SPRAWIE UKRYTYCH KAMER W MIEJSCU PRACY
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację
pana w sprawie ukrytych kamer w miejscu pracy,
przekazaną przy piśmie z dnia 15 października br., znak: SPS-023-21614/13, uprzejmie
informuję, co następuje:
Kodeks pracy stanowi, że
pracodawca ma obowiązek organizować pracę w sposób zapewniający pełne
wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie
przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej
wydajności i należytej jakości pracy (art. 94 pkt 2 Kodeksu pracy.). Takiemu obowiązkowi
pracodawcy odpowiada, leżący po stronie pracownika, obowiązek sumiennego i
starannego wykonywania pracy oraz przestrzegania
czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy, regulaminu pracy i
ustalonego w zakładzie pracy porządku, zasad
współżycia społecznego, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych. Pracownik ma
również obowiązek dbać o dobro zakładu pracy i
chronić jego mienie (art. 100 Kodeksu pracy).
Należy zatem przyjąć, że pracodawca, będąc organizatorem
czasu pracy pracownika, a także podmiotem, na którym
spoczywa ryzyko prowadzonej działalności i który ponosi odpowiedzialność wobec
osób trzecich za szkodę wyrządzoną przez pracowników przy wykonywaniu
obowiązków służbowych (art. 120 Kodeksu pracy), ma prawo do sprawowania kontroli nad wypełnianiem przez
pracowników obowiązków pracowniczych. Kodeks pracy
nie wskazuje jednak pracodawcy sposobów dokonywania takiej kontroli, tym samym
pozostawiając mu wybór takich środków kontroli, jakie w konkretnej sytuacji
uzna za właściwe.
Należy jednak podkreślić, iż korzystanie przez
pracodawcę z jakiejkolwiek z form kontroli pracowników musi odbywać się z
poszanowaniem ich dóbr osobistych oraz prawa do prywatności. Wynika to przede
wszystkim z art. 5, art. 30 i następnych Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
a także z art. 111 Kodeksu pracy oraz z
art. 23 Kodeksu cywilnego. Ponadto w art. 47 Konstytucji RP wskazano kolejne
dobra osobiste podlegające ochronie, w tym przede wszystkim prawo
do prywatności. Należy także podkreślić, że na gruncie prawa pracy ochrona dóbr osobistych powinna być oceniana w
kontekście specyfiki stosunku prawnego, jaki łączy pracodawcę i pracownika, a
więc przede wszystkim w kontekście wykonywania przez pracownika obowiązków na
rzecz i pod kierownictwem pracodawcy.
W związku z powyższym pragnę stwierdzić, iż
korzystanie przez pracodawcę z monitoringu za pomocą kamer w celu kontrolowania
wykonywania pracy przez pracowników, chronienia
pracodawcy przed zagrożeniami zewnętrznymi, np. kradzieżami czy wejściem na
teren zakładu pracy osób nieuprawnionych, a także
zabezpieczenia się przed ewentualnymi działaniami pracowników, które mogą
wyrządzić szkodę pracodawcy lub osobom trzecim, wydaje się dopuszczalne, jednak
pod warunkiem, że pracodawca zadba, aby dobra osobiste pracowników nie zostały
naruszone oraz aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w prywatność
pracowników, a także pod warunkiem, że środki stosowane przez pracodawcę będą
adekwatne do celów, którym mają służyć. Monitorowanie przez pracodawcę miejsca pracy za pomocą kamer nie wymaga uzyskania od pracowników
zgody na takie sprawowanie kontroli wykonywania pracy
czy też bezpieczeństwa zakładu pracy lub pracownika w
miejscu pracy. Jednakże pracodawca, będąc zobligowany
przepisami Kodeksu pracy do szanowania godności oraz
dóbr osobistych pracowników, powinien ich poinformować, że miejsca pracy mogą być monitorowane. Zasady stosowanego w zakładzie
pracy monitoringu za pomocą kamer mogą wynikać np. z
regulaminu pracy lub wewnętrznego zarządzenia
pracodawcy i powinny być udostępnione do wiadomości wszystkim pracownikom w
zwyczajowo przyjęty sposób, np. poprzez zamieszczenie stosownej informacji na
tablicy ogłoszeń.
Jednocześnie wyrażam pogląd, że nie każde
pomieszczenie w zakładzie pracy może być objęte
monitoringiem. Objęcie monitoringiem kamer pomieszczeń socjalnych, np. szatni,
stołówek oraz palarni znajdujących się na terenie zakładu pracy,
w mojej opinii jest działaniem pracodawcy nieznajdującym uzasadnienia.
Zwłaszcza w takich pomieszczeniach jak szatnie, łazienki i toalety prawo pracownika do prywatności powinno być szczególnie
chronione. Pracownik nie wykonuje bowiem w takich pomieszczeniach czynności
służbowych. Nie istnieje zatem w takim przypadku przesłanka monitorowania jego
zachowań przez pracodawcę, wywodzona z kierowniczej roli pracodawcy w procesie
organizowania pracy.
Niezależnie od powyższego pragnę także zwrócić uwagę,
że monitorowanie pracowników za pomocą kamer wideo jest przetwarzaniem danych
osobowych w rozumieniu art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z
2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn.
zm.), dlatego też pracodawca powinien w odpowiedni sposób zabezpieczyć dane
uzyskane w wyniku prowadzonego monitoringu oraz przechowywać je tylko przez
taki czas, jaki jest niezbędny dla celów monitorowania. Ta regulacja dodatkowo
wzmacnia ochronę pracowników przed skutkami monitorowania wykonywania przez
nich pracy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że mając na
względzie złożoność problemu monitorowania pracowników w czasie pracy, a także szybki i ciągły rozwój technologii
informatycznych, telekomunikacyjnych oraz przekazu elektronicznego,
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej dokonuje na bieżąco analizy
istniejącej sytuacji, aby w razie konieczności podjąć odpowiednie działania w
tym zakresie.
Z poważaniem
Podsekretarz
stanu
Radosław
Mleczko